The Archives of Automotive Engineering

Archiwum Motoryzacji

COM_AM_ARTICLE_SHORTTEXT

The article discusses the problems of modeling of energy requirements to overcome grade resistance in vehicle motion in macroscopic scale simulations. Authors describe ways of modeling this requirement with the use of forward and backward facing models in microscopic simulations. The data limitation problem is defined, i.e. data only available in sparse values, describing only altitude of nodes between sections at length of several dozen to several hundred meters. Authors propose to use potential energy change as basic approximation of energy demand to overcome grade resistance and show estimated impact of motor and inverter efficiency on electric energy consumption. More accurate model is proposed based on additional road section parameter – hypothetical road peak. Based on carried out verification with an example of route and speed profile, significant improvement of energy estimation made with the three-parameter section altitude description is shown.

COM_AM_ARTICLE_SHORTTEXT_ORG

Artykuł omawia problematykę modelowania zapotrzebowania na energię potrzebną do pokonania oporów wzniesienia w ruchu pojazdów w ujęciu makroskopowym. Omówiono w nim sposoby modelowania tego zapotrzebowania z wykorzystaniem modeli układu napędowego typu forward i backard facing w modelowaniu mikroskopowym. Zdefiniowano problem ograniczoności danych dla modeli makroskopowych w postaci bardzo rzadkiej informacji o zmianie wysokości drogi ograniczonej tylko do węzłów pomiędzy odcinkami o długościach od kilkudziesięciu do kilkuset metrów. Zaproponowano wykorzystanie zmian energii potencjalnej jako podstawowego przybliżenia zapotrzebowania na energię mechaniczną do pokonani oporów wzniesienia oraz oszacowano wpływ uwzględnienia uśrednionej sprawności silnika wraz z falownikiem na zapotrzebowanie energii elektrycznej dla pokonania oporów wzniesienia. Zaproponowano udokładnienie opisu odcinka ograniczonego do podania wysokości początku i końca o dodanie informacji o hipotetycznym przewyższeniu. Na podstawie przeprowadzonej weryfikacji dla przykładowego przejazdu wykazano istotną poprawę oszacowania zużycia energii na podstawie tego trójparametrowego opisu zmian wysokości na odcinku przejazdu.

DOI http://dx.doi.org/10.14669/AM.VOL81.ART7
Copyright © 2018 The Archives of Automotive Engineering. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand